Heja, heja Sverige

Niekedy začiatkom roka 2007 som sa rozhodol pre zmenu v pracovnom živote. Skončil som ako SZČO a začal som skúšať šťastie zamestnať sa. Netrvalo to dlho a usmialo sa na mňa šťastie vo firme, ktorá rozbiehala svoju pôsobnosť na Slovensku. Je to popredná svetová spoločnosť, zaoberajúca sa rozvojom a výrobou vzduchových filtrov a riešeniami na čistenie vzduchu.

Keďže táto firma na Slovensku bola len v začiatkoch, bolo potrebné prvých zamestnancov zaškoliť, aby oni mohli potom neskôr odovzdávať svoje skúsenosti ďalej. Spolu so svojimi novými kolegami sme boli vyslaní na cca 4 mesiace na zaúčanie sa do materskej spoločnosti, ktorá má svoje sídlo vo Švédsku, cca 100 km od hlavného mesta Štokholm.

Švédsko, konštitučná monarchia (monarchia kde moc panovníka je obmedzená ústavou, panovník má reprezentačnú funkciu, politickú funkciu vykonáva spravidla politik poverený parlamentom) je krásna krajina v severnej Európe vo východnej časti Škandinávskeho polostrova. Na západe hraničí s Nórskom, na severovýchode s Fínskom, s počtom obyvateľov cca 9,5 milióna je štvrtou najmenej zaľudnenou krajinou Európy. Administratívne sa delí na 24 krajských správnych oblastí (län) a 286 samosprávnych okresov (komún). V náboženstve má najväčšie zastúpenie luteránska cirkev (hlási sa k nej 75% obyvateľstva), úradným jazykom je švédčina, muži sa dožívajú v priemere 78,4 roka a ženy 82,9 roka, priemerný plat dosahuje výšku 28000 SEK (cca 3200 eur).

Za tie necelé 4 mesiace, čo sme pobudli v tejto krásnej severskej krajine, sme toho stihli pozažívať strašne veľa. Prevažnú časť nášho zaúčania tvorili nočné zmeny, takže cez deň a hlavne cez víkendy sme mali voľno. Opakovane sme sa mohli kochať krásami Štokholmu, prezreli sme si Gamla Stan - Staré mesto, Kráľovský palác, Štokholmskú katedrálu, radnicu Stadtshuset, námestie Sergels Torg, ostrov Djurgarden, múzeum Vasa (námorné múzeum, ktoré vo svojich priestoroch predstavuje takmer plne dochovanú loď zo 17. storočia), Globe arenu... Boli sme svedkami najvyššej švédskej hokejovej súťaže s vynikajúcou atmosférou, navštívili sme tiež v Globe arene zápas medzi Švédskom a Usa.

Pre mňa bol, ale nezabudnuteľný najmä zážitok plavby na trajekte medzi Štokholmom a Helsinkami. Plavili sme sa spoločnosťou Silja line na lodi Silja Serenade - 13. poschodová loď, 203 metrov dlhá a 32 metrov široká. Z prístavu v Štokholme sme vyrážali v piatok poobede a ráno sme boli v Helsinkách. Zažili sme na lodi pravé severské víkendové odreagovanie sa. Tieto trajekty sú známe svojimi nižšími cenami za alkohol, čo severania aj náležite využívajú. Mladí, starí, muži, ženy bolo to úplne jedno, všetci boli poriadne podgurážení, niektorí až do takej miery, že svoju kajutu proste nenašli, tak uložili svoje unavené telá, kde sa len dalo. Hneď po vstupe na palubu lode si človek pripadá ako v nejakom nákupnom centre plnom obchodov, barov, reštaurácií, kasín a nie na lodi. Počasie sa nám vydarilo, tak sme si mohli vychutnať začiatok plavby na hornej otvorenej palube a vidieť tak Štokholm a šíre more aj z iného uhla. Podobne to bolo aj skoro ráno, keď sme prichádzali do Helsínk, tu nás už síce vítal mierny dážď a dosť zima, ale zážitok nám to pokaziť nemohlo. Na prehliadku Helsínk sme mali cca 6-8 hodín, stihli sme si prejsť hneď v prístave staré trhovisko, ďalej dominantu Helsínk - luteránsku katedrálu Tuomiokirkko, centrum mesta Kauppatori - Market Square a Vládny palác. Čas ubehol veľmi rýchlo a my sme sa museli ponáhľať naspäť do prístavu, aby sme stihli plavbu späť do Štokholmu.

Každému môžem návštevu tohto krásneho severského štátu len a len odporučiť a keď už tu budete, tak si nenechajte ujsť aj plavbu ktorýmkoľvek z trajektov.

Vandrarhemmet Snipan - naše ubytovanie

Trosa - dedinka nášho pobytu vo Švédsku

Trosa - rybacie špeciality skoro na každom kroku

Trosa - krásne bývanie

Švédsko - častý relax

Trosa - prístavík

typické švédske bývanie

Trosa - parkovisko

Trosa

Trosa - tradičný beh

Trosa - stretnutie veteránov priamo pred našim ubytovaním

Snipan - aj tu sme chvíľu bývali

Navštívili sme aj zápas najvyššej Švédskej hokejovej súťaže Sodertalje vs Skelleftea

Milé stretnutie po zápase s Andrejom Nedorostom a Rišom "citrónom" Litnerom

Štokholm - Globe arena

Priateľský zápas v Globe arene - Sverige vs USA

Rybolov fungoval vo veľkom aj počas nášho pobytu vo Švédsku

Štokholm Gamlastan - Staré mesto

Helsinki

Helsinki -luteránska katedrála Tuomiokirkko

Andrej Klepáč

.......športový zanietenec, fanúšik, fanatik športu a najmä futbalu....... Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené